مروری کوتاه بر آنچه در تازه‌ترین شماره‌ی مجله‌ی ندای اسلام خواهید خواند:

 

ـ یادداشت سردبیر این شماره به «تأملات و اندیشه‌های یک سفر» اختصاص دارد. مفتی محمدقاسم بنی‌کمال (قاسمی) در یادداشت خود از سفر متفاوتی که بهمن‌ماه 1394 به شبه‌قارة هند داشته، نوشته و به بیان تأملات و اندیشه‌های خود پرداخته است. یادداشت استاد قاسمی نوشتاری سطحی از یک سفر چند روزه نیست. ایشان در این یادداشت ضمن  روایت ماجراهای سفر، نگاهی عمیق  به گذشتة پرافتخار سرزمین هند و مسلمانان  این کشور داشته است. 6 نکته‌ای که سردبیر مجله‌ی ندای اسلام در یادداشت خود درباره‌ی اقلیت مسلمان هند بیان کرده، بسیار جالب و قابل تأمل است.

 

_ در بخش «سیره‌ی نبوی» نوشتاری از علامه سیدابوالحسن علی حسنی ندوی با ترجمة مفتی محمدقاسم بنی‌کمال، و عنوان «ارمغان‌های بنیادی بعثت محمّدی و اثرات آن در تاریخ و تمدن انسانی» خواهید خواند. در این نوشتار 6 مورد از عطایای مهم و ارمغان‌های اساسی و ارزنده‌ی بعثت محمّدی به‌طور مثال و نه بر طریق حصر بیان شده است.

در همین بخش استاد دکتر عبدالمجید حیرت‌سجادی از «رازورمزی در صلوات و درود بر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم» زیبا سخن به میان آورده و نکته‌ها گفته است. «رازی که بر غیر نگفتم و نگوییم با دوست بگوییم که او محرم راز است...»

 

_ تاکنون هر جا، هر کس به توصیف شخصیت حضرت عمر فاروق رضی‌الله‌عنه پرداخته، از صلابت، قاطعیت و سخت‌گیری آن شخصیت نازنین در اجرای احکام یاد کرده است. به‌راستی از رأفت و مهربانی فاروق اعظم رضی‌الله عنه چه می‌دانیم؟ حبیب‌الله مرجانی در مقاله‌ای که با عنوان «جلوه‌های رأفت و مهربانی در سیرت عمر فاروق رضی‌الله‌عنه» از زاویه‌ای دیگر نگاهی به شخصیت آن رادمرد تاریخ داشته است.

  

ـ از اواسط سال 1391 و شماره‌ی 51 مجله، سلسله گفت‌وگوهایی را با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید آغاز کرده‌‎ایم. هدف ثبت تاریخ حدود یک قرن بیدارگری دینی در منطقة سرحد بلوچستان و بخشی از تاریخ معاصر اهل‌سنت ایران است. در چهارمین بخش از این گفت‌وگوها که در شماره‌ی جدید آمده، مولانا عبدالحمید از فعالیت‌ها و دغدغه‌های حضرت مولانا عبدالعزیز در دهة اخیر زندگی ایشان حکایت می‌کند. ایشان در این بخش به نکاتی درباره‌ی شخصیت و فعالیت‌های مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله اشاره کرده که تاکنون هیچ‌جا پبت نشده‌اند.

 

ـ «خوف و خشیت الهی؛ پلکان ترقی معنوی» و «زکات؛ اهمیت، آداب و فواید» عنوان دو مقاله‌ی متفاوت به ترتیب از دکتر عبیدالله بادپا و نصیراحمد سیدزاده است که در بخش «عبادت و سلوک» به‌چاپ گنجانده شده‎اند. 

ـ «نصایح پیرمرد فرزانه‌ی بلوچ به فرزندش، به روایت علامه اقبال» عنوان نوشتاری از امیر حجازی است که بخش «تاریخ و اندیشه‌» شماره‌ی جدید ندای اسلام چاپ شده است.

ـ در بخش «اقتصاد» این شماره، دومین بخشِ مقاله‌ای از امان الله سعدی را می‌خوانید که با عنوان «کشاورزی؛ اهمیت، آداب و احکام» تهیه شده و به بررسی مسائل مهمی درباره‌ی کشاورزی می‌پردازد.

ـ در بخش «جامعه» واحدبخش یاراحمدزهی به بررسی آثار و ثمرات عدل و انصاف در جامعه پرداخته است. عنوان مقاله‌ی او که محتوای آن در شرایط کنونی اهمیت فراوانی دارد، «آرامش جامعه در سایه‌ی عدل و انصاف» است.

ـ گسترة عظيم اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي، و اقبال روزافزون اقشار مختلف جامعه به اين پديده‌ی جهاني و نيز استفاده‌هاي متنوع از فضاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، آموزشي و حتي امنيتي و نظامي موجود در آن، اثرات مثبت و منفي زيادي در جامعه‌ی جهاني گذاشته و فرصت‌ها و تهديدهاي بسياري را با خود به ارمغان آورده است. همین این موارد سبب شده  مسعود عبادی برای بخش «جامعه» شماره‌ی جدید ندای اسلام مقاله‌ای با عنوان «اینترنت و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» آماده کند. مقاله‌ی مهم او ضمن جلب توجه مربيان، اوليا و متوليان امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و تعليم و تربيت به اين موضوع، تلاش مي‌كند تا آثار مثبت و منفي‌، فرصت‌ها و تهديدهاي اين پديدة جهاني را بيشتر در جو حاكم بر فضاي فرهنگي و اجتماعي جامعه بررسي نموده راه‌كارهايي هرچند مختصر در اين موضوع ارائه كند

ـ سرآغاز فعالیت جماعت تبلیغ در کشورهای مختلف جهان چگونه بوده است. علیرضا رسولی در بخش «دعوت اسلامی» گزارشی در همین باره تهیه و تنظیم کرده است.

_ بخش «تربیت و خانواده» این شماره با نوشته‎ای از ادهم سپاهی آغاز می‌شود بو با بیانات مولانا عبدالحمید پایان می‌یابد. عنوان نوشتة جناب سپاهی «تربیت دینی فرزندان» است و نکات راهگشایی در آن مطرح شده که می‌تواند به کار پدران و مادران جامعه بیاید. در همین بخش گفت‌وگویی با خانم شهناز ملکنژاد همسر و همسفر زندگی زنده‌یاد حاج مسعود هاشمزهی چاپ شده است که موضوع محوری آن بررسی «ویژگی‌های خانواده‌ی موفق» است. خانم ملکنژاد که کارشناس مدیریت خانواده هم است در این گفت‌وگو به نکات جالبی اشاره کرده است.

 

ـ و اما بخش «رهاورد»؛ بدون شک سفرنامه‌های علامه محمدتقی عثمانی گنجينة ‌علمي و تاريخي پرباری است. ایشان در سفرنامه‌های خود اوضاع اجتماعي، فرهنگی و سياسي شهرها و كشورهایی را که به آنها سفر کرده ‌همراه با اطلاعات مفید و ارزشمندی گزارش می‌کند تا خواننده از خلال آن با گوشه‌هایی از تاریخ آن سرزمین، و به‌طور خاص دربارة سرزمین‌های اسلامی با جلال و عظمت آنها در تاريخ اسلام آشنا شود. ‌سرزمین فعلی ترکیه تا یک قرن پیش و در دوران امپراتوری عثمانی، مرکز سیاسی، فرهنگی و تاریخی جهان اسلام بوده است. علامه عثمانی تا به حال سه‌بار به ترکیه سفر کرده است؛ نخست در سال 1986 میلادی در دوران حاکمیت کمالیست‌ها، سپس در 1994 هم‌زمان با بیداری ملت ترکیه، و بار سوم به سال 2015 در دورۀ حاکمیت اسلام‌خواهان در این کشور. ایشان در گزارش سفر نخست خود تصویر زیبا و روشنی از تاریخ شهر استانبول پایتخت دولت عثمانی ارائه کرده است.‌ با خواندن این سفرنامه با گوشه‌هایی از تاریخ ترکیه و امپراتوری عثمانی بیشتر آشنا می‌شویم‌‌.

 ـ در بخش «به‌سوی نور» شاکر رئیسی متن گفت‌وگویی خواندنی با میکائیل بلیخیو را به نقل از الجزایر تایمز ترجمه کرده است. در بخش «فقه» گزارشی از بیست‌ویکمین مجمع فقه اسلامی (اهل‌سنّت) ایران و نیز طبق روال هر شماره، «پرسش‌ها و پاسخ‌های شرعی» را می‌خوانید. همچنین در این بخش ترجمه‌ی گزارشی با موضوع معرفی «مجمع فقه اسلامی هند» چاپ شده است.

در بخش «کتاب و کتابشناسی» عبدالرئوف شهنواز به معرفی کتاب گرانسنگ «السیرة النبویة/ نبی رحمت» اثر علامه سید ابوالحسن علی ندوی رحمه‌الله پرداخته است. گزارش تحلیلی «پوتینِ روسیه در سوریه» نوشته‌ی عبدالحکیم شه‌بخش را در صفحات پایانی بخوانید. «حضوری پُرشکوه» و «در انتظار گشایش» عنوان دو گزارش پایانی شماره‌ی جدید مجله‌ی ندای اسلام است. 

سرمقاله

مفتي محمدقاسم‌ قاسمي در سرمقاله‌ي شماره‌ي جديد مجله نداي اسلام مي‌نويسد:

وظيفه‌ي مسلمانان در حال حاضر اين است كه با رويكرد جديدی به علوم روي آورند و دانش و فرهنگ جديد را موافق روح و رسالت خود تنظيم كنند، تا بتوانند تحولي نوین در جهان پديد آورند و مسير كنوني‌اي را كه جهان در پيش گرفته اصلاح و عوض كنند. 
متصديان امر آموزش و پرورش و تعليم و تربيت نیز بدانند كه اگر قرار است تحولي در سرزمین‌ها و جوامع اسلامي رخ دهد، بايد به دست تواناي آنان و تربیت‌یافتگان آنان صورت گيرد. جامعه‌ي ما به افراد توانمند نياز دارد، به كساني كه تحصيل علوم را تا بالاترین مدارج آن با رويكردی جديد سرلوحه زندگي خود قرار دهند و به‌سوي توليد علم گام بردارند...

متن كامل سرمقاله‌ي شماره‌ي جديد نداي اسلام را اينجا بخوانيد:
https://telegram.me/nedayeislammagazine

حديث نبوی

حضرت ابوذر ـ رضي‌الله‌عنه ـ روايت كرده است كه رسول الله ـ صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم ـ به وي فرمود: «تلاوت قرآن، و ذكر و تسبيح الله ـ عزّوجلّ ـ را بر خود لازم بگير؛ چراكه اين عمل در آسمان‌ها موجب ذكر و ياد تو مي‌شود، و در زمين براي تو نور و هدايت خواهد بود.» (رواه البيهقي في شعب الإيمان)

ادامه نوشته

شماره جديد

شماره جديد مجله نداي اسلام منتشر شد

neda3.jpg 

شماره‌ي جدید فصل‌نامه‌ي فرهنگي‌-اجتماعي «ندای اسلام» روز جمعه 15 آبان در 88 صفحه منتشر شد.

«ضرورت توجه به علم و فن‌آوري و تربيت نيروهاي متخصص» عنوان سرمقاله‌ي شماره‌ي جديد مجله‌ي ‌نداي اسلام است. همچنين فرازهاي مهمي از بيانات و گفت‌وگوهاي شيخ‌الاسلام مولانا عبدالحميد، امام جمعه‌ي اهل‌سنّت زاهدان طي ماه‌هاي گذشته در اين شماره به چاپ رسيده است.

گفت‌وگو با مولانا نظرمحمد ديدگاه، يكي از علماي برجسته‌ي اهل‌سنّت ايران نيز صفحاتي ديگر از شماره جديد تنها فصلنا‌مه‌ي رسمي اهل‌سنّت ايران را به خود اختصاص داده است. در اين شماره همچنين كتاب گرانسنگ «محمدرسول‌الله صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم؛ منهج و رسالة، بحث و تحقيق» معرفي شده است.

«الگوهاي رفتاري در سيره‌ي نبوي»، «نظم و انضباط؛ رمز بالندگي و موفقيت در زندگي»، «مولانا محمديوسف كاندهلوي؛ شخصيتي استثنايي در نهضت دعوت و تبليغ» و «آغاز فعاليت نهضت تبليغ در بلوچستان» عنوان چند مقاله‌ي چاپ شده‌ي ديگر در شماره‌ي جديد فصلنامة نداي اسلام است.

«سيماي صادق يك زندگي» عنوان گفت‌وگوي مجله‌ي انگليسي زبان «حياء دايجست» با همسر علامه محمدتقي عثماني، يكي از انديشمندان معاصر جهان اسلام است كه ترجمه‌ي فارسي آن به قلم شبيراحمد صمداني در اين شماره‌ي مجله‌ي نداي اسلام چاپ شده است.

گفتني است، مجله ندای اسلام ، قديمي‌ترين نشریه‌ي رسمی اهل‌سنّت ایران است كه با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، زیر نظر دارالعلوم مكی زاهدان چاپ و منتشر می‌شود. این مجله كه هم‌اكنون ۶۲ شماره از آن منتشر شده است، بهار سال ۱۳۷۹ با زمینه‌ی انتشار فرهنگی ـ اجتماعی چشم به دنیای مطبوعات گشود. ندای اسلام به سردبیری مفتی محمدقاسم قاسمی، از علمای برجسته‌ی اهل‌سنّت ایران و نیز تحت اشراف شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، چهره‌ی‌ شناخته شده و امام جمعه‌ی اهل‌سنّت زاهدان با رویكردی كاملاً اعتدالی چاپ و منتشر می‌شود. «قرآن»، «سیره‌ی نبوی» و «صحابه و اهل‌بیت»، «تاریخ و اندیشه» و «جامعه» عناوین برخی از مهم‌ترین ستون‌های این فصلنامه است. «گفتار» یكی از بخش‌های ثابت مجله‌ی ندای اسلام است كه در آن مهم‌ترین فرازهای بیانات شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم‌های نماز جمعه چاپ می‌شود.

مطالبی كه در این نشریه چاپ و منتشر می‌شود با صلاح‌دید شورای سیاستگذاری مجله كه متشكل از جمعی از علما و اندیشمندان كشور است، نوشته می‌شود. گردانندگان این نشریه تلاش می‌كنند بدون دامن‌زدن به مسائل اختلافی میان مسلمانان شیعه و سنّی، در كنار پرداختن به موضوعات روز اجتماعی، به مباحث و مسائل مورد نیاز دینی مسلمانان سنّی‌مذهب و فارسی‌زبان بپردازند و اینگونه به رسالت رسانه‌ای و دینی خود عمل كنند. نكته‌ی مهم دیگر اینكه در تهیه مطالب این نشریه عموم خوانندگان با هر سطح سوادی درنظر گرفته می‌شوند. نهایت تلاش نویسندگان و ویراستاران این نشریه آن است كه مطالب این مجله برای عموم مردم قابل فهم و البته مفید و موثر باشد.

شايان ذكر است، شهروندان زاهدانی می‌توانند این مجله را از كتابفروشی‌های اطراف مسجد مكی زاهدان تهیه كنند. علاقه‌مندان شهرستانی برای تهیه اشتراك مجله به شماره 09151926682 پیامك ارسال كنند یا اینكه برای تهيه اشتراک یک‌سال (۴ نسخه) مبلغ ۱۶هزار تومان به حساب مجله نزد بانک ملت (به شماره کارت: ۶۱۰۴۳۳۷۹۰۷۱۷۲۳۲۲  به نام الله داد شهنواز) واریز فرمایند و پس از واریز، در پیامک به شماره‌ی فوق، شناسه سند واریزی، نام و نشان و آدرس کامل پستی خود را قید فرمایند؛ تأكید می‌شود كه ذکر کد پستی مهم است.

گردانندگان این نشریه از انتقادات و پیشنهادات سازنده‌ی همه‌ی شما استقبال می‌كنند. شما می‌توانید انتقادات و پیشنهادات خود را به همین شماره پیامك كنید.

آغاز

در بيان كيفيت واسطه بودن خلفاي راشدين

در ميان آن‌حضرت صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم و امت ايشان


امام شاه‌ولي‌الله محدّث دهلوي، مجدد قرن دوازدهم هجری/ هجدهم میلادی، در كتاب گرانسنگ «إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء» مي‌نويسد: «ما را بالقطع معلوم است كه آنچه ما مي‌كنيم از وضو و غسل و نماز و روزه و زكات و حج و تلاوت قرآن و درود و ادعيه و غير آن از باب عبادات و همچنين طريق مناكحات (احكام ازدواج و طلاق) و مبايعات (احكام خريد و فروش) و اقامت حدود و قضا در خصومات، همه مأخوذ است از آن‌حضرت صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم، پس اول سلسله و آخر آن معلوم است، و اين قدر نيز معلوم است بالقطع كه ما اين معاني را بي‌واسطه از آن‌حضرت صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم اخذ نكرده‌ايم و قرآن و حديث بي‌واسطه از آن‌حضرت نشنيده‌[ايم]، پس در ميان ما و آن‌حضرت صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم وسایطی متحقق است (وجود دارد).  امر ملت (امت اسلامي) مشابهت تمام دارد به ديواري كه هر خشت فوقاني متفرع بر خشت تحتاني است و معتمد است بر وي تا آن‌كه تفحص به اساس رسد. همچنان هر قرن متأخر مستمد است از قرن متقدم و منّت قرن متقدم در گردن اوست كه سبب وصول سعادت دنيا و آخرت گشته [است].

ادامه نوشته

يادداشت سردبير

دعوت و سياست

بدون ترديد بنابر عوامل متعددي امت اسلامي از خواب گران بيدار شده است. پيش از اين در نوشتاري در همين ستون از «بيداري عربي اسلامي؛ بيم‌ها و اميدها» سخن به ميان آمد. مهم‌ترين چيز پس از بيداري از خواب عميق، اين است كه شخص بداند چگونه و از كجا فعاليتش را آغاز كند. به‌راستي كه تشخيص اولويات براي كسي كه از خواب عميق بيدار شده بسيار مهم است. اگر هدايت‌گران و رهبران بيداري اسلامي در تشخيص اولويات دچار خطا و لغزش شوند و قبل از تكميل و تثبيت مراحل زيربنايي و بنيادين به‌طور شتاب‌زده به مراحل بعدي بپردازند، طبيعي است كه بسياري از تلاش‌ها ضايع شده و نتيجه‌اي جز حسرت و يأس عايد نخواهد شد.

ادامه نوشته

بيانات

فرازهايي از بيانات شيخ‌‌الاسلام مولانا عبدالحميد امام جمعة‌ اهل‌سنّت زاهدان

ـ رأی به روحانی، رأی به دیدگاه‌ها، شعارها و برنامه‌های ايشان بود

ـ بهترین تدبیر دولت آینده تشکیل دولتی فراجناحی و فرامذهبی است

ـ رمز اقتدار نظام اسلامی ما نگاه يكسان مسئولان به همة ایرانیان است

ـ جای اهل‌سنّت در کابینة دولت دکتر روحانی خالی است

ـ توهین کنندگان به اقوام، خیرخواه نظام و کشور نیستند

ـ اميدواريم دولت جدید در بحث استخدام‌ها عادلانه رفتار كند

ـ مسلمانان نیاز به همدلی و اتحاد دارند

ـ قتل عام مردم مصر توسط ارتش خیانت به ملت بود

ـ بازگشت به‌سوي خدا علاج تمام مشکلات و ناهنجاری‌ها است

  

ادامه نوشته

يادنامه

يارِ مير کاروان

به ياد بزرگ‌عالم و استاد فرزانه مولانا يارمحمّد ریگی (رخشاني)


ثناءالله شهنواز

 

مگو گذشته رفيقان [= استادان] ز دل فراموشند/ كدام ناله كه در پرده‌اش نمي‌جوشند/ چراغ انجمن حيرت نظر بودند/ كنون به پردة دل داغ‌هاي خاموشند/ نرفته‌اند ازين بزم تا سخن باقي‌ست/ ز ديده رفته حريفان، هنوز در گوشند (بيدل عظيم‌آبادي دهلوي)

مولانا يارمحمّد، در سال 1304ش. در روستاي بائيان (حدود 60 كيلومتري جنوب زاهدان) چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش، كه رحمت خداوند بر او هر دمي، محمّد نام داشت. وی پیش‌نماز مردم منطقه بود. به گفتة مولانا یارمحمد، خاندان ایشان، عالم و پیش‌نماز پنج نسل از بزرگان طایفة ریگی بوده و به مردم منطقه خدمت کرده‌اند. سردار مهرالله‌خان در کودکی در مکتب‌خانة روستا شاگرد ملا محمد، پدر مولانا یارمحمد، بوده است. اين پدر خوش‌نام، فرزند عزيزش را يارمحمّد ناميد و اميد بست كه فرزند دلبندش ستاره و اقبال بلندي داشته باشد و ياريگر خلق خدا و خادم دين شود.

ادامه نوشته

يادنامه

مولانا يارمحمّد به روايت يكي از شاگردانش

بزرگ‌مردي از تبار عالمان دين

خاطراتي را كه از عمق بايگاني ذهنم مرور مي‌كنم، از سال‌هاي دور و مربوط به مردي است كه در آن زمان دوشادوش مرحوم مولانا عبدالعزيز رحمه‌الله با عزمي راسخ و روحيه‌اي خستگي‌ناپذير در خدمت سر از پا نمي‌شناخت. او بعد از مرحوم مولانا عبدالعزيز رحمه‌الله برجسته‌ترين شخصيت مذهبي منطقه بود. اين عالم جليل‌القدر كه اخيراً به ديار باقي شتافته و به يار ديرينش پيوسته است، مرحوم مغفور مولانا يارمحمّد ريگي (رخشانی) است؛ خداوند هر دو بزرگوار را غريق رحمت كناد.

ادامه نوشته

قرآن

شكوه و زيبايي در ترجمه قرآن شاه‌ولی‌الله محدّث دهلوي

مسعود انصاري ـ تهران


تبادل لینک


خداوند متعال را سپاس‌گزارم كه توجه و اهتمام به قرآن كريم، آخرين نسخه شفاي آسماني به‌طور عام و ترجمه متن مقدس به‌طور خاص در ميهن اسلامي ما هر روز رواج و رونق بيشتري مي‌گيرد و پژوهش‌هاي قرآني جدّي‌تر دنبال مي‌شود.

يكي از شاهكارهاي صورت پذيرفته در عرصة ترجمة قرآن كريم، ترجمة احمدبن عبدالرحيم، معروف به شاه‌ولي‌الله محدّث دهلوي است. اين ترجمه از آغاز پيدايش خود، همواره توجة خواصّ قرآن‌پژوه و عموم مردم را به خود جلب كرده است.

ادامه نوشته

صحابه و اهل‌بيت

حضرت فاطمه رضي‌الله‌عنها سـرور زنان بـهشت
رقيه نعمتي ـ عبدالله پاسالاري



تبادل لینک


در اين نوشتار مطالبي درباره حضرت فاطمه زهرا به مادران، همسران، دختران جوان و همه‌ آناني که نردباني براي صعود به آسمان مي‌جويند، تقديم مي‌کنيم. ما هميشه و همه‌‌جا به حضرت فاطمه، حضرت عايشه و بانوان نمونة تربيت يافتة اسلام محتاجيم و شناخت آنها و تأمل در مسير زندگي‌شان، دامن و دل‌هاي‌مان را به آسمان پيوند خواهد زد و آيينه‌اي پيش‌روي‌مان خواهد نهاد تا خدا را، خود را، و خلقت را بهتر و عميق‌تر به تماشا بنشينيم.

در وصف او همين بس که دست‌هايش بوسه‌گاه کسي است که همة فرشتگان در حسرت بوسه بر پايش مي‌سوختند، همان گل سرخ روييده در کوير، او که لطيف‌ترين قصة زندگي پيامبر صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم و قشنگ‌ترين يادمان بعد از خديجه، و مرهمي آرام‌بخش در روزهاي داغ و غمگين پيامبر صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم بود.

ادامه نوشته

صحابه و اهل‌بيت

ارتباط و محبّت خلفای ثلاثه با حضرت علی و فاطمه رضي‌الله‌عنها

حبيب الله مرجاني

تبادل لینک

ارادتي كه ابوبكر و عمر و عثمان به علی مرتضی رضي‌الله‌عنهم و خاندان رسول‌الله صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم خصوصاً فاطمة زهرا دخت گرامی آن‌حضرت داشتند، بالاتر از تصور است. سرّ این محبت و ارادت همان عشقي بود که به رسول‌الله صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم در دل داشتند، عشق بود که آنان را به فداکردن جان‌ومال و زن‌وفرزند براي رسول‌الله و هر كه متعلق به ایشان بود، وامي‌داشت. از اين بالاتر خلفای راشدین رابطة خویشاوندی با آن‌حضرت پيدا كردند. ابوبكر و عمر دخترانشان را به نکاح آن‌حضرت درآوردند، و علي و عثمان مفتخر شدند دختران رسول‌الله را در نکاح خود درآورند. همچنين آنان به‌خوبی به جایگاه فاطمه و منزلت او نزد رسول‌الله آگاه بودند و از همه بهتر می‌دانستند که فاطمه پارة تن رسول‌الله و محبوب‌ترین دختر ایشان و سرور زنان خوشبخت بهشت است.

ادامه نوشته

عبادت و سلوك

از خانه تا بيت الله

سيدابوالحسن علي حسني‌ندوي

 
ترجمه و اقتباس: عبداللطيف نارويي


تبادل لینک

در طول تاريخ اسلامي كتاب‌هاي بي‌شماري در زمينة مناسك حج و احكام آن نوشته شده است. برخي از نويسندگان و انديشمندان اسلامي وقتي به اين سرزمين مقدس سفر كرده‌اند، احساسات معنوي خويش را نيز در قالب سفرنامه بيان كرده‌اند.

علامه سيد ابوالحسن ندوي رحمه‌الله از جملة كساني است كه خاطرات خود از اين سفر ميمون را در صفحاتي مختصر  نگاشته است و علامه محمّدمنظور نعماني رحمه‌الله اين خاطرة ماندگار را در كتاب ارزشمند خود «چگونه حج كنيم؟» به‌طور ضميمه آورده است.

در اين سفرنامه ضمن مطالب ارزشمند ديگر، يكي از مقاصد مهم بعثت حضرت رسول صلّي‌الله‌عليه‌وسلّم مورد توجه قرار گرفته است، يعني انديشيدن و برنامه‌ريزي كردن براي اصلاح امت و دعوت آنان به‌سوي خير و صلاح دين و دنيا.

علامه ندوي در فرازهاي مختلف اين سفر مبارك ضمن آن‌كه بر بال شوق و محبت سوار است و با قلب و جان به‌سوي سرزمين حرمين شريفين رهسپار است، همواره همسفران و همراهان اين سفر معنوي را فراموش نمي‌كند و تا جايي كه مي‌تواند براي اصلاح ضعف‌هاي عملي و كاستي‌هاي ديني آنان تلاش مي‌كند و بدين‌منظور با برنامه‌ريزي‌هاي منسجم و منظم براي برگزاري نمازها به‌‌صورت جماعت و ايراد موعظه‌هاي هدفمند تحولي در جماعت همراه خود به‌وجود مي‌آورد و در طول سفر از اصلاح كل امت اسلامي لحظه‌اي فراموش نمي‌شود.

اين سفرنامة خواندني و جذاب در واقع درس عشق و محبت، و موعظه‌اي گرانقدر است براي آناني كه مي‌خواهند راهي ديار نور گردند و شايسته است كه مسافران اين سفر معنوي و روحاني اين سفرنامه را بخوانند و با چنين رويكردي خداپسندانه و انسان‌دوستانه قدم در راه ديار محبوب بگذارند. خلاصه‌اي از اين را با هم بخوانيم.

 

ادامه نوشته

انديشه

دارالعلوم ديوبند  مادر مدارس و دانشگاه‌های اسلامی در شبه‌قاره هند
نورعالم خليل اميني/ سردبير مجله «الداعي» دارالعلوم ديوبند
ترجمه عبدالرئوف رخشاني
Free Link Exchange

پس از آن‌كه انقلاب سراسری و مشهور مردم شبه‌قارة هند علیه استعمار انگلیس در سال 1274‌ق./ 1857م. بر اثر توطئه‌‌های داخلی و سرکوب‌گري نظامی استعمارگران با شکست مواجه شد، اوضاع هند رو به وخامت نهاد. دولت مسلمانان مغول که به‌ظاهر تا آن روز در دهلی حاکم بود، آخرين نفس­‌های خود را کشید و جان داد و از آن پس انگلیس بر سراسر هند تسلط یافت. نيروهاي انگلیسي در دهلی و دیگر شهرهای هند حمام خون به‌راه انداختند و خیابان­‌ها را مملو از اجساد شهدا و مجروحان كردند. به‌ویژه علما و بزرگ‌مردان اندیشه و دعوت و رهبران انقلاب را تحت تعقيب و هدف خشم و غضب خود قرار دادند؛ برخي را كشتند، برخي را آواره و مجبور به هجرت كردند، عده‌اي را دستگير و اعدام كردند، تعدادي را نيز به جزیرة «اندمان» در اقيانوس هند که از نظر آب‌وهوا و شرایط زندگی بسيار نامساعد بود، تبعید کردند.

ادامه نوشته

انديشه

ترجمه فارسی کتابی از ترجمان و وارثِ امین مکتب فکری دیوبند

 عبدالحكيم شه‌بخش


اندیشه دینی و شیوه عملی علمای دیوبند

نوشته حکیم الاسلام قاری محمدطیب قاسمی

ترجمه مولانا نجم‌الدين محمد دُرّکانی

ناشر: انتشارات نگينِ كوير

مرکز پخش:  کتابسرای رحمانی، زاهدان

264صفحه، رقعي

ادامه نوشته

ايران/ گفت‌وگو

وحدت و انسجام  اهل‌سنّت در انتخابات رياست‌جمهوري،

نشان‌دهنده وزن اجتماعی و سیاسی آنان در صحنه سیاست كشور

گفت‌وگوي اختصاصي نداي اسلام با دكتر جلال جلالي‌زاده پيرامون تجولات داخلي و منطقه‌اي

محمد پورمرادخان


Free Link Exchange

اشاره: دكتر جلال جلالي‌زاده يكي از شخصيت‌هاي برجسته و فعال اهل‌سنَت در سطح ملي به‌ويژه در عرصة فعاليت سياسي است. در سابقة كاري ايشان مي‌توان از نمايندگي مجلس ششم، مشاور وزير كشور در امور اهل‌سنَت در دورة اصلاحات، و استاد و عضو گروه فقه شافعی دانشکدة الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران نام برد. آنچه در پي مي‌آيد گفت‌وگوي ما با ايشان دربارة یازدهمين دورة انتخابات ریاست‌جمهوری، سطح مشاركت جامعة اهل‌سنّت در اين انتخابات و انتظارات آنان از دولت جديد، و در پايان نگاهي به تحولات اخير در مصر و سوريه است.  

ادامه نوشته

ايران

مطالبه حقوق شهروندي و اعتدال؛

پيام روشن اقوام و مذاهب  در انتخابات رياست جمهوري

قادربخش جمالزهي


Free Link Exchange

تفکر اعتدال، نقطه تعادل اجتماعي جامعه، اقوام و مذاهب و تسهيل‌کنندة تعاون است. اعتماد نيز تسهيل‌کننده و مبناي عاطفي تعاون است.

اعتماد به واکنش و انتظاري اطلاق مي‌گردد که در يک اجتماع از رفتار منظم، صادقانه و همکاري‌جويانه مبتني بر هنجارهاي مشترک بر مي‌خيزد. همکاري زماني تحقق پيدا مي‌کند که افراد به صورت جمعي عمل نمايند و اهداف مشترکي داشته باشند در چنين وضعيتي موفقيتِ هر کدام از آنها بستگي به کنش‌هايي دارد که همه آنها متعهد به انجام آن هستند. اعتماد، پيش‌شرطي براي همکاري، و نيز محصول همکاري موفقيت‌آميز است؛ به‌گونه‌اي که برخي از نويسندگان عنوان داشته‌اند: «اعتماد، تسهيل‌کننده و مبناي عاطفي تعاون است و برعکس، بي‌اعتمادي نابودکنندة تعاون است.»1 در وضعيت تعاون، موفقيت هر مشارکت کننده نياز به شرکت همگاني دارد. يکي از مصاديق آن اعتماد اکثريت مردم ايران و بالاخص اقوام و مذاهب به برنامه‌ها و شعارهاي انتخاباتي و پشتيبانان معنوي دکتر روحاني، آقايان هاشمي رفسنجاني و سيد محمّد خاتمي و نيز جريان اعتدال و اصلاح طلبان و اصول‌گرايان معتدل بود که به مشارکت همگاني‌شان در پاي صندوق‌هاي رأي انجاميد و به انتخاب جناب روحاني به‌عنوان رئيس جمهور در مرحله اول انتخابات به رغم وجود رقباي جدي در جبهة اصول‌گرايان انجاميد.

ادامه نوشته

ايران

رئيس‌جمهور منتخب و نقشه راه براي حل مسئله اقوام و مذاهب

عبدالمقسط بني‌كمال، دانشجوي دكتري روابط بين‌الملل


Free Link Exchange

در یازدهمین دوره انتخابات رياست‌جمهوري، دکتر حسن روحاني به پیروزی رسید و براي چهار سال سکان دستگاه اجرايي کشور را به‌دست گرفت. از ميان 18 ميليون رأي ايشان حداقل يک‌سوم آن به اهل‌سنّت و اقوام متعلق بود و اين نشانگر ميزان تعيين‌کنندگي جامعة اهل‌سنّت و اقوام بر معادلات سياسي کشور است.

ادامه نوشته

ايران

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي:

هیچ‌کس نباید احساس تبعیض کند؛ این مهم‌ترین هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم

اشاره: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی چندی پیش حکمی از رئیس‌جمهور دریافت کرد که طبق آن حکم به‌عنوان «دستيار ويژة رئيس‌جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي» منصوب شد. او شاید بهتر از سایر اعضای دولت با این موضوع آشناست چرا که چهار سال در مسند وزارت اطلاعات حضور داشت و به‌خوبی با روش و منش اقلیت‌های قومی و دینی و مذهبي آشنا شده است چنانکه در گفت‌وگو با روزنامة آرمان خاطراتی از آن روزها تعریف کرد. یونسی معتقد است باید حقوق شهروندی که حقوق اقلیت‌ها بخشی از آن است به‌طور کامل اجرا شود چراکه در این صورت مشکل و سؤالی باقی نمی‌ماند. او اولین گفت‌وگوی خود پس از انتصاب به عنوان دستیار رئیس‌جمهور را با روزنامة آرمان انجام داد که متن آن [با كمي اختصار] در ادامه می‌آید:

ادامه نوشته

جهان

مصر، و حكايت انقلابي كه مصادره شد

يعقوب شه‌بخش

Free Link Exchange


مصر را بايد سرزمين تحولات و دگرگوني‌ها ناميد. سرزميني اساطيري و پرآوازه كه تحولات آن در گذشته و حال غافلگيركننده بوده است. سال 2011/م. هيچ‌كس فكر نمي‌كرد انقلاب مردم اين كشور عليه حاكميت ظلم و استبداد فقط طي چند روز نتيجه بدهد و ناگهان همه چيز تغيير كند. اما اين اتفاق افتاد؛ حسني مبارك رفت و جهاني را شگفت‌زده كرد. اينك اما تحولي ديگر مصر را مورد توجه اذهان و افكار قرار داده است. دولت مشروع و قانوني محمّد مرسي و نخستين دولت دموكراتيك تاريخ اين كشور پس از تنها يك سال فعاليت با كودتاي ارتش اين كشور ساقط شده و چند هزار نفر از مردم اين كشور ناجوانمردانه سركوب شده‌اند. مصر چند وقتي است كه رنگ خون به خود گرفته و خاطرات خونين گذشته‌اي بسيار دور را مرور مي‌كند. تازه‌ترين اتفاقات مصر چگونه رخ داده است، چه عواملي در رخ‌دادن آنها نقش داشته و روزگار آيندة مردم اين كشور چه خواهد شد. در اين نوشتار نگاهي گذرا به اين مباحث خواهم داشت.

ادامه نوشته

جهان

ما خطا کرديم، شما نيز چنين كرديد ... پس راه‌حل چيست؟

دکتر حمزه زوبع / سخنگوی حزب عدالت و آزادی شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین

ترجمة محمّد پيري‌يوسف‌آبادي(سالارزهي)

Free Link Exchange

کسي که از اشتباهات خود درس نگيرد، احمق است؛ و کسي که از اشتباهات ديگران درس نگيرد کم‌خرد است و امكان ندارد چيزي بیاموزد.

چه کسي گفته است كه اخوان‌المسلمین اشتباه نکرده، و چه کسي عملكرد مرسي را بي‌نقص دانسته است؟ بارها اعلام كرده‌ايم که ما نيز همانند هر حزب و گروه، و هر دولت و حكومتي مرتكب اشتباه شده‌ايم. خود من در سلسله مقالاتي به اين نكته اذعان كرده‌ام که تشکيل يك جبهة ملي با استفاده از تمام طيف‌هاي سياسي با تمام گستردگي و اختلاف سلايق، ضامن اين خواهد بود که  انقلاب 25 ژانويه نقطة دگرگوني بزرگي قرار گيرد، نه تنها در سطح مصر بلکه در سطح جهان عرب و شايد هم در بخش‌هايي از جهان غرب.

ادامه نوشته

جامعه

Free Link Exchange

تعليم و تربيت يكي از مهمترين حقوق اساسي هر انسان است؛ بنابراین فراهم آوردن امكانات آموزشی و تربيتي همگاني براي شكوفايي ابعاد معنوي و مادي افراد و تأمين حقوق همه آنها در يك جامعة انسانی ضروري است.  علاوه‌براين، با امكانات آموزشی و تربیتی عمومي و مطلوب است که مي‌توان منابع انساني جامعه را توسعه و تكامل بخشيد، سلامت و بهداشت افراد جامعه را تأمين نمود، فرهنگ جامعه را غني ساخت، ثبات سياسي و همبستگي اجتماعي را فراهم آورد، و نيروي انساني مورد نياز برای رشد اقتصادي را پرورش داد.

ادامه نوشته

جامعه

به دام وسوسه نيفتيم

محمدرضا رخشاني

Free Link Exchange


واژه وسوسه و وسواس آن‌طوركه راغب اصفهاني در كتاب مفرداتش آورده، در اصل صدای آهسته‌ای را گویند که بر اثر به‌هم خوردن زیور‌آلات به‌وجود مي‌آيد. سپس به هر صدای آهسته، و سرانجام به افکار بد و نامطلوبی که در دل‌و‌جان انسان پدید می‌آید، اطلاق شده است.

ادامه نوشته

جامعه

فوايد اهداي خون

دكتر كامبيز ستوده ـ پاتولوژيست


Free Link Exchange


در اين نوشتار قصد داريم با تعدادي پرسش و پاسخ براي افراد عادي جامعه، مزاياي اهداي خون را بيان نماييم:

1. سؤال: خون چيست؟

جواب: خون يك بافت زنده است كه به‌صورت مايع قرمز رنگ داخل رگ‌هاي بدن جريان دارد و كار آن رساندن مواد غذايي و اكسيژن به بافت‌هاي بدن است. خون همچنين مواد دفعي بدن را كه حاصل كار سلول‌ها مي‌باشد، براي دفع به ريه‌ها و كبد و كليه‌ها حمل مي‌كند. سلول‌هاي خون همچنين نقش دفاعي براي بدن دارند و در مقابل ميكروب‌ها از بدن محافظت مي‌كنند.

ادامه نوشته

رهــــــــاورد

سفر به سرزمين شام

از حـمـص تا حــــلــب

علامه محمدتقي عثماني

ترجمه محمد ذاكري‌فر

[بخش چهارم و پاياني]


Free Link Exchange

اشاره: سرزمين شام، سرزمین مبارک و خاستگاه بسیاری از پیامبران الهی است. بسیاری از اتفاقات مهم تاريخ اسلام در این سرزمین رخ داده است. اجساد مطهر بسیاری از انبيا، صحابه، حاكمان عادل، و داعیان و انديشمندان نیز در اين ديار آرميده است. همچنین در شام اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد. تاریخ معاصر شام نیز با حوادث و فرازوفرودهای بسیاری همراه است. با رسیدن امواج بهار عربی به این سرزمین و قیام بخش بزرگی از مردم سوریه علیه نظام حاکم، مردم این سرزمین شاهد حوادث خونین و دردآوری هستند و بسیاری از اماکن و آثار تاریخی و باستانی سوریه دچار آسیب جدی شده است.

برای آشنایی بیشتر با سرزمین شام و سوریه، تا به حال سه بخش از گزارش سفر علامه محمّدتقي عثماني به این سرزمين را منتشر کرده‌ایم. علامه محمّدتقي عثماني دو بار طی سال‌‌های 1986 و 2005م. به شام و سوريه سفر و هر بار از مكان‌هاي تاريخي جديدي ديدن کرده است. آن‌چه در پي مي‌آيد بخش چهارم و پایانی این سفرنامه است که تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.

ادامه نوشته

تربيت و خانواده

نگاهي به مسئله طلاق و انـــواع و احــــــكام آن

واحدبخش ياراحمدزهي


Free Link Exchange

بدون ترديد نكاح و طلاق در زندگي انسان نقش كليدي دارند، ازاين‌رو مي‌بينيم كه اسلام براي این دو، احكامي را به‌‌طور تفصيل بيان نموده است. شريعت اسلامي از همان آغاز نزولش در امر طلاق مسیر اعتدال را در پیش گرفته است؛ نه مطلقاً طلاق را حرام قرار داده و نه به‌‌طور كلي باب آن را باز گذاشته است، بلكه احكامي مقرر داشته است كه از فروپاشي خانواده و وفور طلاق جلوگیری شود. در شريعت موسي عليه‌السلام طلاق براي شوهر مباح بود، و شوهر آن را به‌صورت كتبي مي‌نوشت و به زن مي‌داد. زن خودش هرگز حق مطالبة طلاق را از شوهرش نداشت. البته كتاب‌هايي چون «مشنا» و برخي كتاب‌هاي قديمي يهود به زن در صورتي ‌كه شوهرش در امور جنسي ناتوان باشد يا به بيماري جذام مبتلا گردد و يا ظلمش غير قابل تحمل باشد، اجازة مطالبة طلاق داده‌اند.

ادامه نوشته

تربيت و خانواده

تربيت اخلاقي كودكان*
تبادل لینک

كودك از اولين دوران زندگي‌اش به حكم تقليد از محيط خود تحت تأثير قرار مي‌گيرد و براي پذيرش هرگونه تلقين آمادگي كامل دارد، بنابرين لازم است مربي از همان روزهاي نخست سعي كند تا نهال‌هاي اخلاق خوب را در مزرعة دل و جانش بكارد، زيرا در آينده همين نهال‌هاي كاشته شده به ثمر مي‌نشينند. به‌همين‌دليل حضرت رسول‌اكرم صلّي‌الله‌‌عليه‌وسلّم آموختن ادب و اخلاق را از مهم‌ترين وظيفة والدين در قبال فرزند قرار داده و فرموده است: «ما نحل والد ولداً من نحل افضل من ادب حسن؛ هيچ پدري به فرزندش هديه‌اي بهتر از ادب خوب نداده است.»(ترمذی)

ادامه نوشته

تربيت و خانواده

چه نام‌هايي براي فرزندان خود انتخاب كنيم

احمد علي‌زهي شه‌بخش

تبادل لینک

تولد فرزند در خانواده از نعمت‌هاي ارزشمند الهي‌ست كه به‌منظور تشكيل جامعه و افزايش امت اسلامي و بقاي نسل بشر به انسان‌ها ارزاني شده است. فرزند ميوة شيرين زندگي‌ست. خداوند همة انسان‌ها را بر فطرت سليم آفريده است. رشد فطرت سليم، انسان را به زندگي جاويد و سعادت ابدي رهنمون مي‌شود. والدين كه اين نعمت به آنها ارزاني داده شده باغباناني هستند كه حفاظت از سلامت فطرت فرزندان و تربيت آنان را بر عهده دارند. بر فرد مسلمان لازم است كه مسائل مربوط به فرزند را بداند و تمامي آنچه را كه باعث ارتقا و تكامل شخصيت و تربيت او مي‌گردد، بشناسد و به‌كار گيرد. يكي از مسائل مربوط به حقوق فرزندان كه والدين بايد به آن اهتمام داشته باشند، نام‌گذاري آنان است. والدين بايد پس از تولد فرزند نامي برايش انتخاب ‌كنند تا با آن شناخته شود. شريعت اسلام كه شريعتي كامل و جامع است، به اين نكته اهميت داده است و احكامي در اين‌باره وضع نموده كه نشانگر توجه اين دين به موضوع فوق است. در اينجا بعضي از احكام مربوط به نام‌گذاري فرزند ارائه مي‌گردد.

ادامه نوشته

فقـــــه

مصوّبات مجمع فقهي اهل‌سنّت ايران

تبادل لینک

به: دارالإفتاي دارالعلوم زاهدان

السلام‌عليكم‌ورحمة‌الله‌وبركاته

احتراماً با توجه به برگزاري جلسات متعدد مجمع فقه اسلامي  اهل‌سنّت در زاهدان و تصويب شدن مسائل زيادي، تقاضا مي‌شود، برخي از اين مصوّبات را كه نياز جامعه است در صفحات نداي اسلام، در ستون پرسش و پاسخ شرعي منتشر نماييد.

ادامه نوشته

معرفي كتاب

دور الاجتهاد و التقليد في نظام القضاء

عبدالقادر دهقان

تبادل لینک

تألیف: عبيدالله اسماعيل

 ناشر: دار ابن‌كثير، دمشق

 قطع: وزیری،600 صفحه

 مرکزپخش: انتشارات ندوی، زاهدان

 تلفن تماس: 2426785ــ 0541

ادامه نوشته