دوستی با الله جل جلاله

ای خدا این بنده را رسوا مکن گر بدم من سر من پیدا مکن

دوستی با الله جل جلاله

ای خدا این بنده را رسوا مکن گر بدم من سر من پیدا مکن

بیانات شیخ الاسلام مولاناعبدالحمید در مراسم نماز عید قربان

 

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نمازعید قربان، با بیان اینکه اسلام دین اعتدال و میانه روی است، خاطرنشان کرد: الله تعالی می فرماید: «و کذلک جعلناکم امة وسطا» ما شما را امتی متوسط و میانه قرار دادیم، بر این اساس باید گفت در اسلام افراط و تندروی هیچ جایگاهی ندارد؛ اسلام دین معتدل و متوسط و دین پسندیده خداوند متعال است.

ایشان ادامه داد:

متاسفیم که بشر در طول تاریخ گرفتار افراط و تفریط بوده است. اگر نگاهی به تاریخ ادیان داشته باشیم می بینیم که نصاری حضرت علیه السلام را فرزند خدا و معبود خود قرار دادند و از طرفی یهودی ها به حضرت عیسی تهمت زدند و او را فرزند نامشروعی به حساب آوردند.
این روند افراط و تفریط در ادیان گذشته جریان داشته است و در دین اسلام نیز در تمام ادوار، کسانی بوده اند که دچار افراط و تفریط شوند.
مولاناعبدالحمید با تاکید بر اینکه در عصر حاضر نیز افراط و تفریط بسیار در دنیا شایع است، اضافه کرد: هم اکنون شبکه های مختلف ماهواره ای و سایت های اینترنتی در جهان فعالیت می کنند که متاسفانه بخش عمده ای از آنها، از مسیر اعتدال فاصله گرفته اند.
متاسفانه در دنیا کنونی مسلمانان گرفتار افراط و تندروی شده اند و به جای ستیز با دشمنان اسلام، به تخریب یکدیگر می پردازند.
ایشان یاد آور شد: من یک گروه خاص را مورد اشاره قرار نمی دهم، گلایه من از تمام آنهایی است که گرفتار افراط و تفریط شده اند.
امروز هستند کسانی از اهل سنت که با مدیریت شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی دست به تخریب شیعه می زنند، همانگونه که می بینیم کسانی را که به تخریب اهل سنت و اهانت به مقدسات آنها می پردازند؛ امروز افرادی از اهل تشیع با استفاده از امکانات رسانه ای به شخصیت های مورد احترام اهل سنت همچون ام المومنین حضرت عایشه صدیقه و سایر ازواج مطهرات اهانت می کنند.
متاسفانه تندروهای اهل سنت و شیعه فکر نمی کنند و این قدر عقل ندارند که درک کنند آنها در شرایطی دست به چنین اقداماتی می زنند که دشمنان اسلام، همان هایی که قصد نابودی اسلام و خارج کردن آن از صحنه را دارند، علیه مسلمانان تصمیم می گیرند و برای نابودی اسلام، میلیاردها دلار هزینه می کنند.
امروز کسی که خود را به اسلام منسوب می داند و با این حال به ازواج مطهرات و خاندان و خانه نبوت حمله می کند یا به بزرگان صحابه و یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم که جان‏فدایان دین بودند توهین می کند، یا آن کسی که شیعه را مورد حمله قرار می دهد، فکر نمی کند که دشمنان اسلام که شاهد عملکرد او هستند، چه خواهند گفت؟ دشمنانی که مخالف یک فرقه و مذهب خاص اسلامی نیستند، بلکه "اسلام" و "لا اله الا الله" را مورد هدف قرار داده اند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: امروز افراط و تفریط به اوج خود رسیده است؛ ابزارهایی به وجود آمده که متاسفانه به جای آنکه به نفع مسلمانان و ایجاد وحدت و همدلی و همبستگی میان آنان به کار روند، علیه مسلمانان ودر جهت تخریب‏شان به کار می روند. امروز دیگر نیازی به اسرائیل غاصب و اشغالگران و متجاوزان نیست، خودمان داریم یکدیگر را پاره پاره می کنیم و مورد تعرض قرار میدهیم، فرایندی که برخلاف اعتدال اسلام است؛ اسلام به ما اعتدال و میانه روی تعلیم داده است.
ایشان در ادامه به افترا و دروغ پراکنی برخی از رسانه های داخلی علیه خودشان اشاره کرد و گفت: بندۀ ناچیز نیز همین گلایه را دارم، مدتی است که احساس می شود برخی از رسانه های داخلی به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده علیه من فعالیت می کنند؛ ای کاش صادفانه عمل کردند و واقعا نقاط ضعفی از بنده را یاد آور می شدند؛ من بارها گفته ام که راضی و خشنود خواهم بود از آنانی که از من انتقاد سازنده می کنند، اما متاسفانه باید گفت عملکرد این رسانه اینگونه نبوده است.
شیخ الاسلا مولانا عبدالحمید افزود: طی روزهای اخیر روزنامه سراسری "رسالت" و هفته نامه محلی "پرسیمرغ" مطلبی را چاپ کردند با این مضمون که بنده در جلسه‏ای که با سران قبائل بلوچ و علما داشته ام، فتوا داده ام که اهل سنت از انداختن صدقه در صندوق های جمع آوری صدقات کمیته امداد امام خمینی خود داری کنند و مدعی شده ام که با این صدقات فقط به شیعیان کمک می شود! در حالیکه نه روح بنده از چنین جریانی آگاه است و نه من در خواب شاهد چنین جریانی بوده ام. خوشبختانه امروز هم سران قبائل و هم علما در جمع ما حضور دارند، آنها شاهدند که من در همه محافل و به مناسبت تمام جشن ها و مراسم ها از جمله "جشن عاطفه ها" به مردم توصیه کرده ام که خود را در زمینه های انسان دوستانه شریک کنند. ما در مساجد خودمان حتی با چادر کمک جمع آوری کرده ایم و به کمیته امداد امام خمینی رسانده ایم. ما همواره با تمام کسانی که اقدام به انجام کارهای خیر می کنند، همکاری داشته ایم.
ایشان همچنین به دیگر حملات رسانه ای علیه خودشان اشاره کرد و گفت: یک بار می گویند اینجا پایگاه شبکه ماهواره ای "نور" است و بنده حامی این شبکه هستم. وی با رد این مطلب گفت: اهل سنت ایران هیچ شبکه تلویزیونی ندارند. چنین شبکه ای همواره نیاز ما بوده است که به وسیله آن نه آنکه به تخریب بپردازیم، بلکه بتوانیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم و مشکلات خود را مطرح کنیم. ما مشکلات مالی داریم و نمی توانیم چنین شبکه ای راه اندازی کنیم. اگر نیاز مالی ما فراهم بود حتما یک شبکه راه اندازی می کردیم، زیرا ما هیچ رسانه ای برای اطلاع رسانی نداریم؛ ما حتی یک روزنامه سراسری هم نداریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه یاد آور شد: ما از این تهمت ها هیچ هراسی ندرایم و معتقدیم چنین حملاتی نتیجه پیمودن راه اعتدال و میانه روی و تلاش در جهت ایجاد اخوت و برادری میان شیعه و سنی، از جانب ماست
در این افتراها و تهمت ها ما به هیچ وجه نگران نیستیم اما هشدار می دهیم که ممکن است این موارد احساسات برخی را برانگیزد و تفرقه ایجاد کند، ضمن آنکه یاد آور می شویم چنین عملکردهای گناه بزرگی است و با مسلمانی آنانی که می گویند ما مسلمانیم و خود را مومن می  پندارند، در تضاد است؛ آنانی که خود را اصولگرا می دانند، بدانند که این عملکردها بر خلاف اصول است.
ما معتقدیم یک فرد، دوست باشد یا دشمن، نباید به او تهمت وارد کرد. ما دشمن هیچ کسی نیستیم؛ ما دشمن منکرات و معاصی، ظلم و احجاف، اشغال و تجاوز، استکبار و تکبر و زورگویی هستیم؛ ما دشمنان مسلمانان نیستیم. (تکبیر مردم) و به مسلمانان ابراز محبت می کنیم.
معتقدیم شیعه و سنی باید با هم تفاهم داشته باشند، یکدیگر را درک کنند و در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. ما با برادران شیعه خود تعامل داریم، ما با دولت و ملت تعامل داریم؛ راه ما، راه تعامل و تفاهم است، نه خشونت و تندروی.
خطیب مراسم نماز عید قربان اهل سنت زاهدان همچنین افزود: ما بارها با کسانی که تندروی کرده و علیه شیعه فتوا داده اند و از کلمه کفر علیه آنان استفاده کرده اند، مخالفت کرده ایم، همچنین ما و همکاران‏مان در حد توان و امکاناتی که در اختیار داریم، در مقابل کسانی که علیه اهل سنت حرف تندی گفته اند، موضع گرفته ایم.
ما معتقدیم مسیر درست و صحیح، مسیر اعتدال و میانه روی است؛ خداوند در این مسیر است و بهشت در نتیجه پیمودن همین مسیر حاصل می شود؛ این راه بندگی است و خشنودی خداوند متعل در این راه حاصل می شود.
من با صراحت اعلام می کنم که هم دولت دارای حقوق است، هم شیعه حقوق دارد و هم سنی، و ما باید به حقوق همه احترام بگذاریم.
ایشان در ادامه سخنان خود، "حفظ آزادی های مذهبی اهل سنت" و "اجرای عدالت میان شهروندان سنی و شیعه ایرانی" را دو خواسته مهم جامعه اهل سنت ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: بزرگترین دغدغه اهل سنت نسبت به دو خواسته اساسی و مهم است؛ ما با هیچ کس جنگ قدرت ندرایم، می دانیم که اقلیت هستیم و به قدرت نخواهیم رسید، بر همین اساس هیچ گاه تلاش نکرده ایم که یک بار دولت به ما برسد و فردی از اهل سنت، رئیس جمهور شود. هرگز ما این درخواست را نداشته ایم، بلکه انتظار ما آن بوده که میان شیعه و سنی عدالت اجرا شود و آحاد ملت ایران با یک چشم نگاه شوند؛ معتقدیم این روند به وحدت و همگرایی ما کمک خواهد کرد. این خواسته اول ما بوده است. ما ملتی قانوانگرا و قانون مدار هستیم؛ ما سهم خواهی نداریم، اما عدالت خواه و حق طلبیم.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: دومین خواسته ما آن است که آزادی مذهبی مان در سطح کشور، چه در مناطقی که اکثریت هستیم و چه در آن مناطقی که اقلیت هستیم، حفظ شود تا بتوانیم به راحتی پروردگارمان را بندگی کنیم و به مسائل آموزشی خود بپردازیم.
نباید افراد قدرتمند که در داخل حاکمیت هستند یا خارج از آن، برخلاف قانون اجازه اعمال سلیقه بیابند و به سادگی آزادی های ما را سلب کنند یا برای ما محدودیت ایجاد کنند. انتظار ما از مسئولان نظام همواره آن بوده که حقوق قانونی ما را مراعات کنند و به کسانی که گرفتار عصبیت هستند اجازه اعمال سلیقه ندهند.
ایشان با بیان اینکه ما همیشه به حقوق ملت و حکومت احترام گذاشته ایم، اظهار داشت: از جمله حقوق حاکم و حکومت آن است که خیر خواه آن باشیم و نسبت به حکومت و تمام بخش های آن دلسوزی داشته باشیم. دست به دست براندازان و مخالفان و به تعبیری عوامل ضد انقلاب ندهیم. ما همواره بر این اصول پایبند بوده ایم. بنده به عنوان یکی از پیشنمازان شما با صراحت اعلام می کنم: نه بنده و نه هیچ یک از اعضای مجموعه ما، دست در دست هیچ اخلاگر، برانداز و ضدانقلابی نداده ایم و هیچ گونه همکاری با چنین جریان هایی نداشته ایم.
ما دست به هیچ وطن فروش و اخلاگر نداده ایم و با هیچ مخالف نظامی همراه نبوده ایم. (تکبیر مردم)
بحمدالله تا جایی که من اطلاع دارم، در مجموعه ما که شامل ریش سفیدان، تحصیل کردگان، نخبگان و علمای بزرگوار است، افرادی که با بیگانگان ارتباط داشته باشند، وجود ندارند؛ این مسیر مجموعه ما است.
ما معتقدیم هم حق حاکم و هم حق برادران اهل تشیع را که همسایه و هموطن ما به حساب می آیند، باید مراعات کنیم. انتظار هم داریم که حقوق ما هم محترم شمرده شود. به مقدسات ما و آن شخصیت های بزرگواری که ما به آنان احترام می گذاریم، بی حرمتی نشود، چرا که بی حرمتی به آن بزرگواران، بی حرمتی به ماست. توهین به صحابه و امهات المومنین رضی الله عنهم اجمعین نشود چرا که توهین به آنان، توهین به ماست. (تکبیر مردم)
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ادامه داد: جا دارد که بنده مجددا از فتوای اخیر مقام معظم رهبری تقدیر و تشکر کنم که بازتاب بین المللی پیدا کرد. انتظار ما آن بود که صدا و سیما و دیگر رسانه های کشور بیشتر روی این فتوای مهم مانور می دادند و به آن توجه بیشتری می کردند.
امروز هم نماینده چابهار و نماینده زاهدان در جمع ما حاضر هستند؛ تقاضای جمع حاضر و مردم این دیار را به مجلس برسانند که فتوای مقام رهبری را به صورت مصوبه و قانون تصویب نمایند، که به نمادهای اهل سنت و امهات المومنین، مخصوصا حضرت عایشه رضی الله عنها، توهین صورت نگیرد.
ایشان در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: بنده در این جا همین فتوا را می دهم که توهین به اهل بیت و تمام بزرگان اهل تشیع که بزرگان ما هم محسوب می شوند، جایز نیست. ما هرگونه توهین مذهبی را به برادران اهل تشیع خود روا نمی دانیم.
ما برادران اهل تشیع را مسلمان می دانیم و معتقدیم بین ما و آنان اخوت و برادری اسلامی وجود دارد.
ایشان همچنین راهزنی و گروگانگیری و سایر موارد خلاف را به شدت محکوم کرد و گفت: ما معتقدیم باید از راه های قانونی و حساب شده مسائل و مشکلات خودمان را پیگیری کنیم. ما با همه ایرانیان احساس دوستی و همدلی می کنیم و برای همه مسلمانان دنیا امروز دعا می کنیم.

خطیب مراسم نماز عید سعید قربان اهل سنت زاهدان همچنین در نخستین بخش از سخنان خود پس از تلاوت آیات 34 تا 37 سوره مبارکه حج گفت: خداوند متعال را سپاس می گوئیم و الحمدلله رب العالمین می گوییم بر اینکه الله تعالی نعمت عید سعید قربان را بعد از نعمت ماه رمضان و عید فطر به ما عنایت کرد. زنده ماندیم و مشمول نعمت سلامت و امنیت بودیم و عید سعید قربان را دریافتیم؛ عیدی که قربانی کردن جان و مال را در راه خدا به ما یاد آور می شود؛ عیدی که احساس فداکاری، احساس جانفشانی، احساس بذل مال و احساس بذل جان در راه الله رب العزت را در ما به وجود می آورد؛ عیدی که به ما می آموزد که یک مسلمان به حیث مسلمان بودن باید با پروردگار خود رابطه ای نزدیک داشته باشد؛ عیدی که به ما قربانی حضرت ابراهیم علیه السلام را یاد آور می شود. آری! قربانی حضرت ابراهیم، قربانی فرزند بود. حضرت ابراهیم بعد از آنکه سنشان بالا رفت و هیچ فرزندی نداشت، خداوند به ایشان اسماعیل را عنایت کرد. بنابر قول بعضی از علما، اسماعیل وقتی به سن 13سالگی رسید و به تعبیر قرآن «فلما بلغ معه السعی» یعنی زمانی که همراه و بازوی پدر شد و توانست به پدر و مادر خود خدمت بکند و در غیاب پدر سرپرست خانه باشد، حضرت ابراهیم سه شب متوالی در خواب دید که حضرت اسماعیل را قربانی می کند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: سبحان الله! آن پدری که پیر باشد و تنها یک فرزند داشته باشد چقدر آن یک فرزند خود را دوست خداهد داشت. الله تعالی ابراهیم را به خوبی می شناخت؛ او کسی بود که با کمال شهامت و اطمینان حاضر شد که نار و آتش نمرودی را ترجیح دهد و هرگز حاضر نشد یک قدم از مسیر توحید عقب برود.
الله تعالی برای آنکه ابراهیم را بیشتر بشناسد او را آزمایش نکرد؛ می خواست جهانیان ایشان را بیشتر بشناسند و بدانند که ابراهیم چه گوهری است و دارای چه ایمان سرشاری است. بدانند که چرا خداوند او را خلیل گرفته است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: به هر حال، ابراهیم پس از آنکه سه شب متوالی در خواب با این ماجرا مواجه شد، اسماعیل را در جریان امر قرار داد و نظر او را جویا شد. اسماعیل که تربیت یافته خاندان نبوت و تربیت یافته حضرت ابراهیم و حضرت هاجر علیهما السلام بود، کسی بود که از همان اوان شیرخوارگی در راه خدا مجاهده کرده بود و سبب جوشش چشمه ای شده بود (زمزم) که آب آن از آب های بهشت نیز با برکت تر است، در جواب گفت: ای پدر! در انجام کاری که به آن دستور داده شده ای لحظه ای درنگ نکن؛ با اینکه بسیار سخت است، اما ای پدر! ان شاء الله مرا از صبرکنندگان خواهید یافت.
الله تعالی آن صحنه را اینگونه توصیف می کند: «فلما اسلما و تله للجبین» آنگاه که پدر و پسر در مقابل فرمان خدا تسلیم شدند، آری! آن دو در مقابل فرمان خدا سر تسلیم فرود آوردند؛ در واقع شأن مسلمان همین است که در برابر پروردگارش همیشه تسلیم باشد؛ مسلمان واقعی به ماهیت دستور خدا نمی گردد، به محض آنکه می بیند دستور، دستور پروردگار اوست، از جان ومال و آسایش خود می گذرد و به امتثال امر خدا می پردازد.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید افزود: بدین ترتیب حضرت ابراهیم آماده ذبح کردن فرزندش شد. برخی از علما و نویسندگان در این مورد واقعات رقت باری را ذکر کرده اند که قرآن اشاره ای به آن نکرده است. بعضی از مفسرین نوشته اند در مسیر راه وقتی آن دو، به گردنه ای که مشرف به سرزمین منا است رسیدند، شیطان که نتیجه عمل آنها را می دانست، مانع حضرت ابراهیم شد و از او پرسید، کجا می روی؟ می دانی چه می کنی؟ حضرت ابراهیم علیه السلام واکنش نشان داد و او را با هفت سنگ از خود دور کرد و به مسیر خود ادامه داد. شیطان بار دیگر راه را سد کرد؛ حضرت ابراهیم بار دیگر او را با سنگ زد و به راه خود ادامه داد. شیطان برای بار سوم نیز راه را بر او سد کرد و ابراهیم باز هم او را با پرتاب سنگ از خود دور کرد. بدین ترتیب شیطان برای همیشه از او دور شد و این عمل زیبای حضرت ابراهیم یک سنت و یکی از مناسک حج قرار گرفت. همانگونه که سعی بین صفا و مروه در اثر دویدن حضرت هاجر بین این دو کوه، سنت قرار گرفت.
بالاخره حضرت ابراهیم همراه با فرزندش به قربانگاه رسید، اسماعیل وصیت کرد پدرجان! دستها و پاهایم را محکم ببند؛ زیرا جان شیرین است و جان کندن بسیار سخت و طاقت فرسا؛ مبادا دست و پا بزنم و نافرمانی خدا از من سرزد شود. پدرجان! مرا به پیشانی بینداز، مبادا چشم شما به چهره من بیفتد و محبت پدری و فرزندی تحریک شود و در امتثال به امر الهی سستی صورت گیرد. پیراهن مرا نیز بدون آنکه خون آلود باشد به مادرم برسان، باشد  که او تسلی پیدا کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: آری! بنگریم که چه انگیزه، اخلاص، ایمان، دوستی با خدا وشهامتی در دل حضرت ابراهیم و اسماعیل موج می زد. این عمل آنها آنقدر مورد پسند خدا قرار گرفت که آنرا تا قیامت یک سنت قرا داد تا بر اساس آن، آنانی که توانایی مالی دارند، طی سه روز عید قربان این عمل را انجام دهند. این سنت حضرت ابراهیم علیه السلام است؛ بدین ترتیب، حج ما، حج ابراهیمی، قربانی ما، قربانی ابراهیمی و دین ما، دین ابراهیمی است. ما به حضرت ابراهیم خلیل الله از همه ملتها و پیروان ادیان نزدیک‏تریم. الله تعالی نیز می فرماید «ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه و هذا النبی والذین آمنوا» {آل عمران:68} نزدیکترین مردم به ابراهیم همان کسانی اند که از او پیروی کردند و این پیامبر و کسانی که ایمان آوردند. 

به نقل از سنی آنلاین. www.farsi.sunnionline.us
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد